ייפוי כוח מתמשך – מה זה ומתי כדאי לערוך אותו?

ייפוי כוח מתמשך עשוי להיות אחד המסמכים החשובים ביותר עליהם תחתמו בחייכם. אף אחד לא רוצה להגיע למצב בו לא יוכל לקבל החלטות על חייו, חס וחלילה. במידה ואדם, מכל סיבה שהיא, לא יכול יותר לקבל החלטות על חייו, עלולים להיווצר מצבים סבוכים הנוגעים להמשך חייו, לבריאותו, לטיפול הרפואי שיקבל, לעסקיו, חשבונות הבנק והנכסים שברשותו ועוד.

ייפוי כוח מתמשך בא לפתור את הסוגיה ומאפשר לאדם להחליט, כשהוא בריא וכשיר, כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו במקרה והוא לא יוכל לקבל החלטות בעצמו. אותו אדם החותם על מסמך יפוי כוח נקרא בשפה המשפטית "הממנה" ולמעשה הוא ממנה את מיופי כוח שיפעלו בהתאם להוראותיו ולרצונותיו.

ההחלטה על חתימה היא לא פשוטה אבל היא יכולה להקל מאוד על החותם ועל קרובי משפחתו והשותפים העסקיים שלו וכן על קבלת ההחלטות שלהם במישורים האישיים, הבריאותיים, הכלכליים ועוד. למסמך זה יש יתרונות רבים והוא מתאים לכל אדם החפץ בו, כל עוד עבר את גיל 18. ניתן לקבוע מס' מנגנוני הגנה ופיקוח שיבטיחו כי כל מה שנכתב בו יבוצע ויתקיים, כולל הגבלות חוקיות ופיקוח חיצוני.

יש מקרים בהם מומלץ יותר לחתום על מסמך ייפוי כח מתמשך. מה הם אותם מקרים?

במקרים בהם קיים סכסוך משפחתי, למשל, או במקרים בהן אין אמון מוחלט בין קרובי המשפחה או בשיקול הדעת שלהם או במקרים בהן יש חשש למינוי חיצוני של אפוטרופוס על ידי בית משפט.

ייפוי כח יעשה סדר בקבלת ההחלטות העתידיות הקשורות לממנה (האדם שחתם על המסמך) ועל נכסיו. הממנה יוכל לציין בייפוי הכוח מי מקרובי משפחתו רשאי לטפל בענייניו ולהחליט עליהם ובנוסף – יוכל להחליט מי יודר מקבלת ההחלטות ואפילו מקבלת מידע הנוגע למצבו. כדי לבסס את ההדרה, יש לכתוב את המסמך בצורה מפורטת, דבר שימנע סיבוכים משפטיים אפשריים לקרובי המשפחה.

על פי החוק, מרגע שייפוי הכוח נכנס לתוקף, ברירת המחדל היא כי כל קרוביו של הממנה זכאים לקבלת מידע בסיסי (בלבד) בנוגע לייפוי הכוח ולכן חשוב להדגיש בצורה מפורשת מי לא רשאי להיות חשוף למידע זה. בנוסף, מסמך זה יכול להוות בסיס להוכחה משפטית כי צוואתו של אדם נכתבה שהוא בדעה צלולה ובמקרה של טענות משפטיות מצד האדם המודר, יוכלו בני המשפחה להשתמש בייפוי כוח כהוכחה משפטית נוספת.

מקרה נוסף עליו רצוי לשים את הדעת הוא כאשר לאדם יש עסק, במיוחד עסק משפחתי. כדי להימנע מבעיות ניהוליות במקרה של חוסר כשירות של בעל העסק – ייפוי כוח מתמשך הוא הפתרון הטוב ביותר לכך. כך יוכלו לדעת בני משפחתו כיצד עליהם לפעול ולהימנע ממקרים סבוכים של אי וודאות ניהולית, מגבלות בירוקרטיות מול הבנקים, לווים/נושים וספקים, קשיים בכל הקשור לנכס ומעל הכל – סכסוכים משפחתיים העלולים לטלטל אתכם ואת חיי המשפחה שלכם.

בעלי עסקים רבים מעדיפים להימנע מעיסוק בשאלות אלו, אך למרות הרגשות והאמוציות המעורבים בתהליך, חתימה של ייפוי כוח מתמשך תבטיח כי העסק ינוהל כראות עיני בעליו ותסייע למיופים לדעת כיצד לפעול ולהימנע מסכסוכים מיותרים. בעת עריכת המסמך, עו"ד מנוסה ידע לענות על כל השאלות שעלולות לעלות בהמשך, כמו מי ינהל את העסק ובאיזו חלוקה, מי יהיה אחראי לכל תחום, מה יש לעשות במידה ואף אחד מהמיופים אינו מעוניין בניהול ועוד.

ומה לגבי הבדלים בתפיסת החיים? גם במקרים מסוג זה ייפוי הכוח בא להבטיח כי תמשיכו לחיות את חייכם באותה דרך חיים והשקפת עולם בה חייתם עד כה. הדבר בא לידי ביטוי בצורה מובהקת בקרב משפחות בהן קיימים פערים בין ההורים לילדים או אחד מהם וחתימה על הסכם תבטיח שהאדם הממנה ימשיך לחיות את חייו על פי אורח חייו ואמונותיו גם במקרה בו לא יהיה כשיר לקבל החלטות.

חתימה על ייפוי כוח מומלץ ורצוי שתיעשה לאחר שהמסמך נערך על ידי עורך דין בעל ניסיון המתמחה בתחום, שעבר הכשרה מיוחדת ויודע למנוע שאלות ותסבוכות משפטיות בעתיד. מכיוון שמדובר במסמך משפטי מחייב בעל השלכות עתידיות, עליכם לוודא שעורך הדין שמטפל בכם מכיר את כל הנושאים הקשורים לחוק והפסיקה וההתפתחויות החדשות בעניין, מתמצא בנושא ושואל אתכם את השאלות החשובות ביותר כדי להכין את המסמך הטוב ביותר עבורכם.

מה המחיר של ייפוי כוח מתמשך? על כך נענה במאמר הבא