מה המחיר של ייפוי כוח מתמשך?

יותר ויותר אנשים מבינים את החשיבות הרבה שבחתימה על מסמך של ייפוי כוח מתמשך. המסמך הזה הוא מה שיעשה את ההבדל בעתיד שלכם, במידה ותקלעו למצב בו אתם לא תהיו כשירים לקבלת החלטות על חייכם.

למסמך זה חשיבות גבוהה – אך כמה מומלץ לשלם עבור ייפוי כוח מתמשך?

בשנת 2019 פרסמה לשכת עורכי הדין המלצה שבאה לעשות סדר בשוק שהיה רווי במחירים ובעורכי דין המציעים את שירותיהם. הלשכה המליצה על מחיר של 5,000 ש"ח עבור ייפוי כוח מתמשך ליחיד ומחיר של 7,500 לייפוי כח לזוג.

אך כמובן יש לקחת בחשבון שמדובר בשוק חופשי וגם פה ההיצע והביקוש הם אלו שקובעים את מחירי השוק ואין לראות בהמלצת הלשכה כדי לקבוע מסמרות.

כדי לסבר את האוזן ולעשות סדר בשיקולים הנכונים בעניין זה, יש לשים לב למספר גורמים המשתנים ממקרה למקרה ומשפיעים על מחיר יפוי הכח.

מה הם הגורמים המשפיעים על מחיר שכר הטרחה של עורך הדין?

  1. מספר מיופיי הכוח – אם לממנה יש רק מיופה כוח אחד או שניים, העלות תהיה נמוכה יותר לעומת מספר גבוה יותר של מיופים.
  2. היכן נערך ונחתם המסמך – האם עו"ד מגיע לבית הלקוח או העסק או שאתם נדרשים להגיע אליו למשרד?
  3. נכסים מיוחדים – האם ישנם נכסים מיוחדים עליהם עלינו להפעיל מנגנוני שישמרו עליהם ועל הממנה ובני משפחתו.
  4. סיטואציות משפחתיות מורכבות – סיטואציות המחייבות ייעוץ מדויק על מנת למנוע סיבוכים עתידיים.
  5. עסק בבעלות הממנה – סוגיה זו דורשת ידע מיוחד והתייחסות נפרדת, כשעל עורך הדין לוודא שהוא שואל את כל השאלות ההכרחיות.
  6. נכסי מקרקעין – אופן ניהולם וההשלכות הנוגעות אליהם.
  7. מרקם משפחתי – סוגיה נוספת המשפיעה על המחיר, שכן ככל שהמרקם המשפחתי דורש יצירתיות מיוחדת בקביעת מנגנוני פיקוח וקבלת החלטות, הרי שנדרשת התערבות מקצועית והמחיר עולה בהתאם.
  8. דרישות מיוחדות – לעיתים יעלו מצדכם דרישות מיוחדות לרבות קבלת טיפולים רפואיים מסוימים או מניעתם (אין מדובר בטיפולים על פי חוק הנוטה למות).
  9. הוראות מיוחדות – ככל שהמסמך מכיל הוראות מיוחדות רבות, הרי שעלות עריכתו תהיה גבוהה יותר. אלו יכולות (ומומלץ שיהיו) הוראות שייקלו על התנהלות מול בנקים ומוסדות פיננסיים או המסכות הנוגעות לפעולות מיופי הכוח בנושאים כגון תרומות, מתנות, הלוואות או פעולות משפטיות בסכום של עד 500,000 ש"ח, שעלול להיווצר בהן ניגוד עניינים לכאורה.

אם כן, מחירו של ייפוי כוח מתמשך משתנה ממסמך אחד לשני, ממנה אחד לאחר. יש לבחון כל מקרה לגופו  ובכל מקרה חובה לערוך את המסמך בשיקול דעת וכובד ראש תוך חקירת צרכיו של הממנה והתאמת החליפה הנתפרת למידותיו ולמשפחתו.

אנו ממליצים כי בעת עריכת המסמך ישקלו את בקשות הממנה ויבחנו כיצד הוא או היא רואים את חייהם בשלב אי הכשירות, חלילה. יש ממנים שחשוב להם לבחור את הדיור המוגן אליו או יעברו או שיחליטו כי בשום פנים ואופן לא יעברו לדיור מוגן. יש כאלו המבקשות (ובצדק) לשמור על שגרת טיפוח אישי, כגון פדיקור, מניקור ותספורת, מכיוון שאין שום סיבה להיראות מוזנחת דווקא בשלב הכי קשה בחיינו, כשחשבון הבנק אינו זועק זעקות שבר וייתכן ששיקולים של חסכון או חלילה הזנחה פוגעים בממנה ובטיפול בו.

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי נפלא המאפשר לכל אחד להורות ולנהל את חייו כראות עיניו גם בשלבים הפחות נעימים בחייו. גמישותו של המסמך מאפשרת גם מנגנוני פיקוח של המדינה או להיפך, מניעת מנגנוני פיקוח של המדינה על אורח חיינו האישיים, בריאותינו וכספנו.