מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

ייפוי כוח מתמשך וצוואה הם שני ממסמכים משפטיים שיש ביניהם דמיון, לעיתים הם יכולים להיות משלימים – אך הם שונים לחלוטין.

צוואה היא מסמך משפטי המאפשר לאדם להורות מה יעלה בגורל רכושו ונכסיו לאחר מותו. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר להחליט ולהורות כיצד יראו חייו ומה יעלה בגורל רכושו ונכסיו במידה ויהיה במצב בו לא יהיה עוד כשיר לקבל החלטות על חייו בצורה עצמאית (מקרים כמו תאונה, מחלה או מגבלה פיזית/נפשית, דמנציה למשל). נכון, על פניו הם דומים – אבל ההבדל העיקרי הוא כמו שהבנתם, הוא שייפוי כוח תקף בזמן שהאדם שחתם עליו – עודנו בחייו.

כששואלים אותנו במה עדיף לבחור – צוואה או ייפוי כוח מתמשך, אנחנו מסבירים שאחד לא בא על חשבון השני, ולהיפך – רצוי ונכון יותר לחתום על שניהם. שני המסמכים לא נוגדים אחד את השני, אלא משלימים אותם. אם אדם נפטר, המסמך המשפטי המחייב שיתייחס לנכסיו וירושתו הוא הצוואה. כל עוד האדם חי, המסמך המשפטי שיגן עליו, על בריאותו ורכושו הוא ייפוי כוח מתמשך.

למעשה, רבים יגידו שייפוי כח מתמשך הוא מסמך חשוב יותר מצוואה. למה? כי בעת אירוע פתאומי שמשנה את חייכם מקצה לקצה ואתם כבר לא יכולים יותר לקבל החלטות על חייכם האישיים, על כל רכיביהם לרבות נושאי רכוש ורפואה, ובכל החלטה שיהיה צורך לקבלה משפחתכם תהיה חייבת למנות לכם אחראי – אפוטרופוס. הוא יהיה האחראי לקבלת החלטות בנושאים שונים בחייכם, רפואיים וכלכליים. מדובר בתהליך ארוך ובפניה לבית המשפט, יש צורך בהסכמה מלאה בין סביבתכם ומשפחתכם וכן יש גם צורך בתסקיר מהרווחה שגם הוא לוקח זמן רב וכל זאת בזמן שיש צורך בקבלת החלטות, לעיתים אפילו החלטות דחופות ואין מי שיקבל אותם.

פעמים רבות אין הסכמה מלאה בין קרובי המשפחה על מינוי האפוטרופוס האחראי עליכם או שאין הסכמה של הרווחה, ובית המשפט נאלץ למנות גורם חיצוני שיהיה האחראי עליכם כאפוטרופוס (שכרו החודשי יהיה על חשבונכם כמובן). זאת מבלי שהוא מכיר אתכם, יודע כיצד הייתם נוהגים בעצמכם או מה הייתם רוצים שיקרה. בנוסף זה יכניס אתכם ואת משפחתכם להליכים ארוכים וסבוכים, שיכולים לבזבז לכם זמן יקר לצד עלויות גבוהות וליצור סכסוכים בתוך המשפחה.

נקודה נוספת שצריך לשים לב אליה, שהאפוטרופוס המתמנה צריך לדווח למדינה על כל הכנסה והוצאה כספית שלכם ולנהל רישום מדוקדק, גם אם הוא ילד שלכם או בן/ת הזוג שלכם.

כך שלפעמים במקום להתרכז בטיפול בכם הוא צריך להתעסק בדברים אחרים.

מנגד, אם אתם דואגים לחתום על ייפוי כוח מתמשך בזמן, תוכלו להמשיך לחיות את חייכם על פי רצונכם, כשיש לכך תוקף משפטי וכי יקירכם יודעים כיצד אתם רוצים שהם יתנהגו בכל הקשור לנושאים הקרובים לכם כמו מגורים, טיפול בריאותי, עסקים, נכסים ועוד. אתם גם תחליטו האם ידווח למדינה על כל פעולה או שלא. אתם גם תחליטו מראש כיצד יעבוד מיופה הכוח עבורכם והאם ישתף פעולה עם בני משפחתכם האחרים או האם יתמנו כמה מבני משפחתכם וכיצד יעבדו הם בשיתוף פעולה. אתם תופרים את החליפה המתאימה בדיוק עבורכם ועבור בני משפחתכם.

חתימה על ייפוי כוח מתמשך הינו הליך רגשי ומהותי ועל כן יש לטפל בו בצורה המקצועית והאנושית ביותר. למשרדנו הניסיון המתאים לכך ואנו נשמח לעמוד לרשותכם ולענות על כל שאלה שתעלה בנושא.